Höyläpenkkiblogi » SIMBERG BÅT & SNICKERI - Monipuolista ja vankkaa puutyöosaamista Turunmaan saaristossa.

Höyläpenkkiblogi

Höyläpenkkiblogin pääpaino on kuvissa. Esittelen blogissa ajankohtaisia hankkeita, laitan näytteille taiteellisia valokuvia, kaivan esiin historiallisia kuvia arkistoista, vinkkaan myynnissä olevista veneistä yms. Katsotaan, mihin suuntaan blogi kehittyy.
Tiistai, Marraskuu 17, 2020, 03:52 | Ei kommentteja »

Uudisrakennus verstaalla etenee. Veneen köli on nyt laskettu, ja vantaat ovat tukevasti tuettu pystyyn. Voi sanoa että veneen "selkäranka" on nyt veistetty.

Sekä keula- että perävannas ovat liitetty yhteen kahdesta kaarevasta tammiaineista. Kiinnitys tehtiin 10mm haponkestävillä kierretangoilla.

Ennen kiinnitystä porattiin myös potkuriakselin läpivientireikä perävantaan läpi käyttäen sekä pylväsporakonetta että tehtävää varten rakennettu poraus"jigi".

Kölilaudan päälle pystytetään seuraavaksi mallikaaret tilapäisesti. Mallikaarien ympäri veistetään sitten veneen rungon laudoitus männystä.

Kaarevat tammiaineet työn alla.

Kölipuun ja keulavantaan liitos

Köli laskettu. Kuvassa näkyy myös potkuriakselin läpivienti.

Mallikaarien vuoro 


Keskiviikko, Syyskuu 23, 2020, 05:34 | Ei kommentteja »

Näsuddenin verstaalla rakennetaan parhaillaan uusi vene. Asiakkailta tilaama "skötbåt från Iniö" on perinnevene purjeilla.

Veneen esikuva on Houtskarissa kilpaileva, aikoinaan Iniö:stä peräisin, reilu 6,5 metrinen lasikuidutettu puuvene joista tehtiin mittauksia syksyllä 2016.

Näistä Mittauksista isäni, veneenveistäjä Johan Simberg piirsi muutamilla muutoksilla rungon, ja rakensimme piirustuksista yhdessä "Alli" veneen joka valmistui Kesällä 2019.

Kun Alli oli työn alla verstaassa, juuri tervattuna ottamassa kevätaurinkoa, tulivat sitten nykyisen projektin tilaajat katsomaan veneettä ja ihastuivat tähän venetyyppiin, ja syntyi idea tulevasta veneestä.

Suunnittelimme syksyllä 2019 veneettä yhdessä asiakkaiden kanssa ja päädyimme seuraavaan: 

Koska veneen tuleva kesäsatama sijaitsee ulkosaaristossa vene saisi olla Allia hieman suurempi, niin että pituutta tulisi 7 metriä, leveyttä hieman lisää ja syväyttä n 0.7m. (tässä vaiheessa piti käydä mittaamassa verstaan oviaukkoa;). Veneeseen tulisi myös moottori. Kahveliriki säilyisi, lisäyksenä toinen keulapurje. Sivukansien lisäksi veneeseen  tulisi keula-ja peräkannet reilulla "roiskelistalla".

Näillä spekseillä Johan piirsi kokemuksella uuden rungon, ja istuimme yhdessä tietokoneen äärellä suunittelemassa sisustusta, ja rikiä. Piirustukset saivat asiakkaat innostumaan, ja tilaus tehtiin!

Toimin tässä projektissa vastaavana veistäjänä, kiitollinen siitä että saan veistää veneen Isäni verstaalla joka on erittäin toimiva tila ja upea sijainti meren äärellä. Mietimme ja keskustelemme projektista tietenkin paljon kuin siellä pyöritään ja yritän dokumentoida tätä minulle arvokasta tietoa mahdollisimman paljon tulevaisuutta varten...Veljeni Max on inspiroinut ja auttanut minua pääsemään alkuun video/valokuvatutannossa hän kuin osaa ne hommat paremmin. 

Veistän parhaillaan veneen köliä. Sahasin tiheästä, painavasta mäntylankusta keskustan pois, ja laminoin palat taas yhteen epoksilla ja puutapeilla. Kölilauta laminoitiin kolmesta 9mm. paksuista mäntylaudoista kaarelle, niin että se myös vahvistaa keulavannasta, ja toimii siellä osana laidotuksen lautauraa 

Minun mittakaavassani tämä on valtava projekti, hyvä näin. Haluan höyläpenkkiblogissa kutsua lukioita mukaan seuraamaan kuin tämä puuvene toteutuu. Tervetuloa!

Alli vene kilpailee Korpo runt:issa 2019

Piirustuksista siirretään  veneen linjoja verstaan lattialle skaalaan 1:1 puulistan, naulojen ja lyyjyvalaiden avulla. 

 Kölilankusta keskusta sahattu pois.

 Kölilauta liimauksessa. Olen usein kuullut sanonta veneveistäjiltä että "Vinkoja ei voi olla liikaa" Tässä taas kerran todettu todeksi...

    Kölilankku veistetään muotoon.  

 

 


Sunnuntai, Heinäkuu 19, 2020, 06:17 | Ei kommentteja »

Tässä saamme seurata miten n. 70 vuotta vanha Orust:illa, Ruotsin länsirannikolla veistetty K-25-vene sai viime telakointi aikana uuden perinteisen kangaskatoksen.

Tämä upea purjevene oli muuten hyvässä kunnossa, mutta omistajan kanssa todettiin että kangaskatos oli vaihdon tarpeessa. Alkuvaiheessa mietittiin vielä että tuleeko veneeseen uusi puuvillakatos, vaiko tehdäänkö se lasikuidusta tai epoksista...mutta ensin piti vanha purea pois.

Todettiin että alla oleva oregon pine-katos oli vielä terve ja päädyimme siihen että uusi katos tehdään puuvillakankaasta kuin kerran entinen oli tehnyt tehtävänsä hyvin n.70 vuoden ajan.

Vanhat oregon-puulistat sivuissa olivat kiinni messinkiruuveilla ja niiden purkaminen vaati hieman kärsivällisyyttä koska ruuvit hajosivat helposti. Listat jouduttiin uusia. Vanha kangas oli kiinni   rautanauloilla. Vaikka rautanaulat oli ruosteessa, niitä sai vielä varovaisesti poistettu hohtimilla. Korkealaatuinen Oregon pine oli kestänyt hyvin  raudan korroosiota. Tapitin vanhat reijät , ja tein mahonkilistoissa muutama epoksiliimakorjaus ruffiluukun ympäriltä. Lopuksi ennen talvea maalasin puukatoksen huolella sinkki-valkoisella.

Aiheen asiantuntija Pierre, Råseglarhuset:ista (raseglarhuset.se) Tukholmassa toimitti hyvien neuvojen lisäksi uuden kankaan, kuparinauloja, keitettyä vernissaa, sekä valkoista BRAVA- öljymaalia. Olin itse tutkiskellut aihetta talvella ja onneksi tajusin että uuden kankaan asentamiseen tarvitaan kaksi tyyppiä. Yhdessä ystäväni ja kollegani Jonatan Reuterin (finsnickerier.fi) kanssa saatiin paksua puuvillakangasta kiristettyä paikalle, ja kiinnitetty tilapäisesti RST-niiteillä. Tämän jälkeen kangas kyllästettiin runsaasti vernissalla jolloin siitä tuli elastinen ja saatiin sitä kiristettyä hieman lisää ja lyötyä kiinni niiteillä ja kuparinauloilla. Kuin vernissa sitten kuivuu, kangas kutistuu hieman ja istuu sitten kuin sukka!

Viimeistelytöihin kuului reunojen tiivistäminen saumamassalla, sekä uusien puulistojen muotoilu ja kiinnitys ruuveilla. Listat öljyttiin ja lakattiin. Katos maalattiin lopuksi kuusi kertaa öljymaalilla. Lopputulos oli uskottava ja voisi mielestäni hyvin kestää toiset 70 vuotta:)

Vanha katos oli paikoin halki, tähän loppui quickfix:aukset.

Vanhan kankaan poisto. Kiinnostava vaihe, varsinkin omistajalle (projektin rahoittajalle) koska alla oleva puukatoksen kuntoa ei vielä tiedetty...

 Nämä vanhat raudat ovat eläkkeensä tienannut...

Epoksikorjauksia ruffiluukun ympäriltä.

Tässä Oregonkatos maalattu sinkkivalkoisella, hyvät talviunet...

Keväällä päästiin jatkamaan. Projektiin tuli mukaan oikea kaveri oikeaan aikaan, veneveistäjä ja puuseppä Jonatan Reuter. 

 Uusi puuvillakangas levitetty.

Kangas Kyllästetty, kiristetty ja kiinnitetty etureunassa kuparinauloilla.

Ruffikatoksen reunojen uudet listat linjatarkistuksessa.

Työ maalattu ja valmis! 


Keskiviikko, Kesäkuu 10, 2020, 01:46 | Ei kommentteja »

Keväällä on tekemistä. Pitkän talven jälkeen tulee yhtäkkiä moni tehtävä ajankohtaiseksi samaan aikaan. Täytyy saada hommat valmiiksi. Veneet haluavat veteen, ja veneiden omistajat veden päälle. Pihalla kukkivat jo hedelmäpuut ja on kyllä niin kaunis vuodenaika että tulee oikein tippa silmään...Tippa silmään tulee myös  jos kevään to-do lista ja kalenteri sattuvat samanaikaisesti näkökenttään...Onneksi veneenveistäjän kevät jatkuu aina juhannukseen asti. 

Minun mittakaavassa on ollut keväällä kaksi isompaa projektia: 10 metrisen moottoriveneen mahonkireelinkin perustellinen pintahuolto, sekä reilu 10 metrisen mahonkipurjeveneen pohjaskrapaus, katsastus ja huolto. Näiden lisäksi monta muuta pientä kivaa.

Vanha lakkapinta oli moottoriveneen (Familycruiser) reelingilistoilla rapistunut, ja aurinko vaalentanut mahonkia.

Vanha pinta poistettu, ja tässä hiontatyö kesken. Mahonkin kaunis punainen sävy piileskelee puun pimeydessä. 

Tässä reelinki on hionnan jälkeen petsattu mahonkipetsillä. Seuraavaksi öljyä ja lakkaa.

Työ valmiina, tällä kertaa kuuden lakkakerroksen jälkeen. Veneen omistaja jatkaa lakkapinnan huoltamista vuosi vuodelta.

 

Norrskatassa Wilkmanin veistämöllä veistetty purjevene. Mahonkipohja skrapauksessa. 

Hiontatyö. Pohja oli tässä tapauksessa hyvässä kunnossa. Pientä korjausta peräsimessä ja perästeevissä. Lyyjyköli sai myös huollon.

  Vedenalainen runko pohjamaalattu.

Vesilinja maalattu valkoiseksi. Telakan väki maalaavat vielä antifoulinki ennen vesillelaskua.

Fiskarin kyljet kiittää. (kuvassa baabordin  puoli öljytty) Rooslaakinmahonkilla ulkoisesti...

...ja sisäisesti.


Perjantai, Huhtikuu 17, 2020, 03:22 | Ei kommentteja »

Talven muutama kylmä vuorokausi antoi mahdollisuuden hakea lähimetsästä kaksi mahtavaa mäntyä. Nämä tyviosat olivat 5m ja 6m pitkiä ja halkaisijiltaan n.600mm. Toinen määriteltiin n. 125 ikävuoteen! Männyt vietiin Nauvoon sahattavaksi. Vinappan tilalla Sydänperässä Bjarne Dahlén sahaa taidolla puutavaraa. Molemmista tukeista sahattiin kylkilautoja, ja lähempää ydintä kuolleita oksia oli runsaammin, joten sahattiin lopuksi lankkuja ja hyviä käyttödimensioita veneveistoon ja muuhun rakentamiseen. Naurettavan iso määrä puutavaraa kahdesta tukista! 

Näsuddenin verstaalla oleva 4.5 metrinen soutuvene on nyt kunnostettu. Aikomus oli siistiä pintoja ja suorittaa pari pientä "kirurgiliimausta" rungossa. Kuin vene oli kuivunut, ja vanha tervakerros poistettu, todettiin että pohjassa ja peräpeilissä oli paljon huonoa puuta. Lisäksi sisäpuolella kölilauta oli halki ja keulassa kaareja poikki. Sovittiin asiakkaan näistä toimenpideistä:

Sisäpuolella vaurioiden korjaus , vedenalainen rungon lasikuidutus,vanhan muovimaalin/kuivunut tervan poisto, uudet durkkilevyt, sekä pintakäsittely terva/pellavaöljy/tärpätti seoksella.

Veneen alkuperä ei ole tiedossa Hieno yllätys oli kuin maalin alta paljastui että veneen veistäjä oli käyttänyt peräpeiliin ja penkkeihin aikoinaan hondurasmahonkia. Tämä antoi mielestäni hienon kontrastin lopputulokseen:) Seuraavaksi vene siirtyy takaisin omistajan mökkirantaan odottelemaan. 

 Vastakaadettu mänty. Tämän pinnan voi nähdä historiallisena dokumenttina.

Kuin nämä puut kurkkasivat maailmaan, oli meininki täälläpäin tännäköistä.

 Kiitos Bjarneen ja woodmizeriin, tämmöiset kolossit saa sahattua paikallisesti. 

Sahattu tavara sirtyy täältä kalliolle tapuliin kuivuumaan.

Soutuvene ennen kunnostusta.

Korjasin Kölilaudan männyllä, ja kaaret vahvistin saarnipuulla. Epoksiliimaa, Sikaflexiä ja haponkestäviä ruuveja.

Pohjan Polyesterilaminointi käynnissä. Työn aikana käytössä kaikki mahdolliset suojavälineet!

Veneen uusi ilme.

Valmis lopputulos, ei kun soutelemaan!


© SIMBERG BÅT & SNICKERI - Puh. 040 753 5788 - Tietosuojaseloste - Kotisivut: Sivustamo Oy